Граємо та навчаємося вдома під час карантину!

Цікаві дидактичні ігри  на розвиток мовлення та мислення

для дошкільнят

Підходять для сімейного дозвілля

 

1. Гра «Кольорові історії».

Матеріали:  різнокольорові прямокутники з картону (двостороннього)  розміром 3х4 см (можна любого розміру, заготовте багато

Гра має кілька рівнів складності.

1 рівень. Дорослий пояснює, що певний колір відповідає  конкретному слову чи явищу. Так, наприклад, якщо звучить слово «помідор», то в уяві ми відтворюємо червоний колір. При слові «дощ» – згадуємо синій. Завдання малюка – вибирати з набору кольорів той, що відповідає названому предмету чи явищу.

Рекомендований набір слів: сонце, трава, пролісок, море, сніг, молоко, огірок, морква, кукурудза, баклажан, лимон тощо.

Дитина вибирає відповідний до названого слова колір, та розкладає прямокутники вряд перед собою. По закінченню гри дорослий просить малюка пригадати та назвати слова за їх кольорами.

2 рівень. Пропонуєте назви слів, до яких можна дібрати 2 і більше кольорів. На початку гри можна підібрати кілька картинок із зображенням предметів, колір яких потрібно визначити.

Рекомендований набір слів: жук сонечко (червоно-чорний), зебра ( чорно-білий), ромашка (біло-жовтий), риба-клоун (червоно-білий), кавун (зелено-червоний), банан (жовто-білий), ківі (коричнево-зелений), сонях (чорно-жовтий) і т.д.

Осінь (жовто-помаранчево-червоно- багряна), веселка (червоно- помаранчево-жовто-зелено-блакитно-синьо-фіолетова).

3 рівень. «Придумай новий колір». Завдання полягає в тому, щоб придумати нову назву вже відомим кольорам та відтінкам.

Наприклад:  фіолетовий – це фіалковий, баклажановий; жовтий – це лимонний, сонячний, вогненний; червоний – це калиновий,томатний; коричневий – це шоколадний; білий – сніжний, молочний; синій – морський, небесний, сливовий і т д. Хай діти фантазують та називають веселі слова, головне, щоб вони розвивали мислення.

4 рівень. «Пишемо речення». Дорослий промовляє повільно речення, а малюк до кожного слова підбирає відповідний колір і викладає в ряд,так би мовити, «записує » речення кольорами, а не словами.

Наприклад: по небу летить ґава– блакитний, чорний;

В саду достигли груші, яблука та сливи  – зелений, жовтий, червоний, синій;

Кролики гризуть капусту – сірий, білий, рудий, чорний, коричневий, зелений.

5 рівень. «Придумай речення за кольоровою схемою».  Завдання «обернене» до попереднього. Тут, навпаки, дорослий, розкладає кольорову схему перед дітлахом і просить його придумати речення. Якщо дитина відчуває складності, дозволяється переставляти слова у реченні. Головна умова – слова в реченні мають відповідати представленим у схемі кольорам.

Наприклад:

  • чорний, жовтий –вночі на небі зорі.
  • білий, синій –на снігу пролісок.
  • зелений, коричневий –на ялинці  шишки

6 рівень. «Пишемо кольорові історії».

Дорослий повільно читає текст, а малюк добирає кольори.

Приклад тексту:

Жив-був жук. Він літав на лужку над ромашками, маками, волошками. Пив нектар і вмивався росою. Вдень літав над озерами, полями, лісами. Ввечері жучок вкладався спати  на м’якенькій кульбабці. Перед сном він довго дивився на зоряне небо та казковий місяць. Вночі бачив кольорові сни.

Гра «Різнокольорові історії» добре розвиває уяву, мислення та мовлення.

2 Гра «Аналогії»

Завдання малюка дібрати за аналогією відповідне слово, опираючись на пару-підказку так, щоб отримати  зтвердження : «Якщо…, то…». Наприклад, якщо у кобили  – лоша, то у корови…теля. Або, якщо хліб пече пекар, то будинок будує… будівельник і т.д.

В подальшому дорослий лише читає першу пару слів, а малюк самостійно має зрозуміти зв’язок між словами першої пари і за аналогією дібрати слово для другої пари слів. Наприклад,  якщо  ложка – каша, то виделка – …. м’ясо.

Якщо ж дитині складно шукати аналогії, тоді запропонуйте  малюку варіанти слів, з яких потрібно вибрати правильну відповідь. Наприклад, якщо школа – навчання, то лікарня – лікар, шприц, палата, лікування, хвороба. Правильна відповідь – лікування.

Приклад завдань – аналогій.

Ложка – каша Виделка – масло, ніж, тарілка, м’ясо, посуд.
Вухо – чути Зуби – лікував, жувати, пломбувати, чистити.
Пробка – плавати Камінь – плавати, кидати, тонути, падати.
Дощ – парасолька Мороз – холод, санки, зима, шуба.
Ніж – сталь Стіл – стілець, дерево, їжа, скатертина.
Риба – сіть Муха – комар, кімната, павутина, дзижчати.
Пташка – гніздо Людина – родина, батьки, будинок, бабуся.
Вода – спрага Їжа – пити, голод, хліб, страва.

 

3 гра «Плутанина»

Малюк повинен почути помилку в реченні і поставити слова в правильній послідовності.

Приклад .

  1. На сонці сяє небо
  2. На котлеті лежить тарілка.
  3. Мишка піймала кішку.
  4. Телевізор дивиться тата.
  5. На котові сидить паркан.
  6. Котлета з’їла Петрика.
  7. З листя падають дерева.
  8. На мусі сидить лампочка.
  9. У борщі вариться каструля.
  10. По машині їде дорога.
  11.  На бурульці висить дах.
  12. На яблуках висить дерево.
  13. Вовк тікає від зайця.
  14. На годиннику висить стіна.
  15. З дощу крапає хмаринка.
  16. Кава п’є гостей.
  17. Риба ловить рибалку.

Шановні батьки, додавайте і правильно побудовані речення, щоб тримати увагу дитини.

4 гра «Чи може так бути?»

Подана гра схожа на попередню. В цій грі пропонується  малюку не лише виправити помилку, а й побудувати речення,  що містить заперечення.

Наприклад, ви читаєте таке речення: «У шафі висить книга». Дитина відповідає: «У шафі стоїть книга, а не висить». Або, «Машина стрибає по дорозі» . Правильна відповідь : «Машина їде по дорозі, а не стрибає» .

Приклад завдань.

  1. На столі плаває склянка.
  2. На гілці стоїть яблуко.
  3. На дереві лежить горобець.
  4. На стіні стоїть картина.
  5. Бабуся збудувала пиріг.
  6. Милом чешуть руки.
  7. З крана вистрибує вода.
  8. Під деревом дзижчать гриби.
  9. Ножем миють хліб.
  10. В акваріумі літають рибки.
  11. Хлопчик говорить пісню.
  12. З дерев спливає листя.
  13. По морю їде корабель.
  14. По галявині летить жабка.
  15. Узимку знімають шубу.

5 гра «Чим схожі?»

Малюк повинен знайти якнайбільше спільного між двома різними, на перший погляд, словами. Критерії «подібності» можуть бути будь – які: форма, колір, розмір, матеріал, вага, призначення, функціонування, походження і т.д.  На початковому етапі дорослий доповнює відповіді дитини своїми. Надалі намагайтеся уникнути підказок.

Зразки словесних пар:

  1. Бегемот і шафа?
  2. Губна помада і фломастер?
  3. Дерево і олень?
  4. Дзеркало і тарілка?
  5. Снігурка і Баба Яга?
  6. Дощ і вітер?
  7. Вата і пластилін?
  8. Бочка і склянка?
  9. Ложка і весло?
  10. Подушка і ведмідь?
  11. Апельсин і крокодил?
  12. Метелик і листівка?
  13. Капелюх і туфлі?

6 гра «Порівняй поняття»

Порівняти різні слова. Подана гра дещо схожа на попередню, але на відміну від гри «Чим схожі?»,де можна давати кілька відповідей за різними критеріями,  в поданій грі креативною вважається така відповідь, що виділяє спільну, суттєву ознаку для обох слів  у парі.

Приклад пар слів:

  1. ранок – вечір (частини доби)
  2. пілот – танкіст (професії)
  3. велосипед – мотоцикл (транспорт)
  4. лев – собака (хижаки)
  5. молоко – вода (рідини)
  6. ріка – озеро (водойми)

Складніші пари:

7.  сани – віз (їх тягнуть)

8.  голод – спрага (відчуття)

9.  пейзаж – портрет (картини)

10. ворона – риба (клюють)

11. кішка – яблуко (з хвостиком)

12. черевик – олівець (залишають слід)

13.  казка – пісня (творчість)

7 гра «Поміркуй, чому так?»

Пропонуєте дитині поміркувати над питаннями і дати розгорнуту обґрунтовану відповідь. Слід врахувати, що однозначно правильних чи неправильних відповідей тут немає. Також можете і ви  висловити свою точку зору, як доповнення до відповіді малюка.

Придумайте нові питання, можливо їх підкаже сама дитина.

Приклад запитань:

  1. Навіщо люди читають книги?
  2. Чому їсти потрібно виделкою, а не руками?
  3. Чому машину ставлять у гараж?
  4. Навіщо люди заводять собі котів, собак, рибок?
  5. Для чого люди ходять гуляти?
  6. Чому потрібно ходити в чистому одязі?
  7. Чому люди сваряться?
  8. Чому люди подорожують?
  9. Для чого люди пишуть одне одному листи?
  10. Чому у казках є не лише добрі герої , а й злі?
  11. Чому в лісі так багато дерев?
  12. Чому жадібних людей не люблять ?
  13. Чому не можна сидіти на столі?

Під час гри слідкуйте за малюком. Якщо дитина стомилась, гру слід закінчити. Всі відповіді беруться до уваги. Тут важливо, щоб дитина навчилася  висловлювати свою точку зору.

Всі завдання  мають на меті головне – комфортне  спілкування з дитиною, розвиток мислення та мовлення. 

Грайте разом з дітьми, міняйтеся ролями (дитина–вчитель, дорослий –учень), надавайте іграм емоційного  забарвлення.

Проводьте цікаво свій час!

Підготувала вихователь Снігар С.М.